Tuesday 30 October 2012

sekadar ingin berkongsi ilmu...

Hadis menekankan supaya menyusukan anak dan menyatakan betapa mulianya ibu yang menunaikan tugas yang bersifat tabii ini. Rasulullah s.a.w. telah bersabda,



 " Bagi setiap teguk susu yang dihisap oleh si anak, si ibu mendapat satu amalan baik. Jikalau si ibu terpaksa bersengkang mata pada waktu malam kerana anaknya, dia mendapat ganjaran umpama membebaskan 70 orang hamba di jalan Allah."

Dalam hadis yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda

"Apabila seorang ibu menyusukan anaknya (dengan susu badan) , maka setiap teguk susu yang dihisap oleh anaknya dia mendapat ganjaran pahala bersamaan ganjaran menghidupkan orang mati. Apabila dia menceraikan susuan anaknya, seorang malaikat yang khas memberi tahniah kepadanya kerana berjaya menunaikan tanggungjawab yang mulia ini. Dan malaikat itu berkata "Segala dosa-dosamu yang lepas diampunkan".

alhamdullillah aku masih menyusukan adam.sekarang adam dah setahun setengah.walaupun tidak full bf,tapi aku tetap ada bagi.semua org sibuk suruh makan pil,minum air laici kering la,mcm2 la.tapi aku tak buat pun.aku hanya minum air masak secukupnya,makan makanan yg berkhasiat.dan niat aku nak susukan anak aku.tapi yg penting tak boleh stress bila menyusukan anak.
 

No comments:

Post a Comment